Asennus ja lataus
SÄHKÖAUTON JA LATAUSHYBRIDIN LATAAMINEN
Lataa päivittäin, aja 100 % sähköllä
E-TENSE -sähköautosi tai lataushybridin lataukseen on useita vaihtoehtoja:
Hidas lataus (Mode 2)
Lataaminen kotitalouspistorasiasta omalla latauskaapelilla. Latausteho 1,8 kW.
Peruslataus
Lataaminen kotiin asennettavasta tai julkisesta latausasemasta omalla kaapelilla. Lataushybridin latausteho 3,6 - 7,4 kW (1-vaihe). Sähköauton latausteho 11 kW (3-vaihe).
Pikalataus
Lataaminen julkisesta pikalatausasemasta, latauskaapeli on kiinni latauslaitteessa. Latausteho > 50 kW. Ei yhteensopiva lataushybridin kanssa.
Lataaminen kotona
Free2move eSolutions
La solution de recharge adaptée à vos besoins
DS Automobiles a choisi Free2move eSolutions pour vous accompagner dans le choix et l’installation de la solution de recharge la plus adaptée à vos besoins.
Outre une expérience simple et fluide, vous aurez l’assurance d’une installation de qualité, au meilleur prix et répondant aux critères d’éligibilité aux aides gouvernementales.
Installation simple en 4 étapes
LATAUSKAAPELIT
Latausaika
Lataaminen
Julkisissa latauspisteissä
Sähköauton lataaminen muualla kuin kotona eroaa melko paljon siitä, millaista se on omalla latauslaitteella. Useimmissa tapauksissa julkisten latauslaitteiden käyttäminen on maksullista ja vaatii jonkinlaista tunnistautumista esimerkiksi lataussovelluksen tai RFID-tunnuksen avulla latauksen aloittamiseksi. Latauslaitetyyppejä on myös useampia. Julkisissa latauspisteissä on asiointilatureiksikin kutsuttuja Mode 3 -tyyppisiä hidaslatureita, joissa käytetään omaa Mode 3 -latauskaapelia.
Lisäksi olemassa on pika- ja suurteholatureita (Mode 4), jotka mahdollistavat sähköautoille pidempien matkojen ajamisen. Kaikki DS:n sähköautot kykenevät myös Mode 4- eli pikalataukseen vähintään 50 kW:n nopeudella.
Pikalataaminen on nimensä mukaisesti vauhdikkain tapa ladata sähköauton akku. Se kuitenkin eroaa melko paljon perinteisen polttomoottoriauton tankkaamisesta, jossa tankki voidaan täyttää täyteen vain muutamissa minuuteissa. Kotitaloussähkö on vaihtovirtaa (AC), ja auton sisäisen laturi määrittää sen, millä teholla (kW) virtaa voidaan autoon ladata. Pikalaturit antavat puolestaan tasavirtaa (DC), joka syötetään suoraan akkuun – tällöin laturi on auton ulkopuolella.
Sähköauton akku on mutkikas kokonaisuus, joka tykkää tietynlaisista olosuhteista latautuakseen mahdollisimman nopeasti. Nyrkkisääntö on, että mitä tyhjempi akku, sen paremmin se ottaa virtaa vastaan. Mitä täydempi akku, sen hitaammin auto latautuu. Lisäksi parhaimman latausnopeuden saaminen vaatii optimaaliset olosuhteet. Lähtökohtaisesti kylmä akku ei ota virtaa vastaan kovin nopeasti. Siksi talvisin latausajat ovat usein pidempiä kuin kesäisin.
Pikalaturilla mahdollisimman nopean pysähdyksen ja joutuisan matkanteon edistämiseksi akkua ei kannata ladata aivan täyteen asti. Auto kannattaa ladata pikalaturilla vain 80 prosentin varaustasoon, sillä se vie vain noin 30 minuuttia. Viimeisen 20 prosentin lataaminen vie vielä ylimääräiset 45 minuuttia. Kaiken lisäksi lyhyemmällä stopilla latauksen hinta on yleensä myös pienempi.