SÄHKÖAUTOT
Johdatus sähköautoiluun
Kerromme tässä seuraavassa tärkeimmät perusasiat sujuvaan sähköautoiluun.
DS 3
Taidokkaasti hienostunut, 100% sähköinen
Sähköautoilun edut
Edullisuus
Sähköautolla ajaminen on lähtökohtaisesti edullisempaa kuin bensiini- tai dieselautoilla.
Tämä edellyttää kuitenkin auton lataamista julkisten pikalatauspisteiden sijaan mahdollisimman paljon kotilatauksena.
Tällöin 100 kilometrin ajokustannus voi olla sähkösopimuksesta ja siirtohinnasta hieman riippuen vain 2-6 euron välillä.
Ympäristöystävällisyys
Jos kotona on uusiutuvan energian sähkösopimus, on myös ajaminen sähköllä päästötöntä.
Perinteisillä menetelmillä tuotetulla sähköllä ajaminen on sekin Suomessa ympäristöystävällisempää kuin fossiilisilla polttoaineilla ajaminen.
Kaikki sähköautolla ajaminen on tietenkin lähipäästötöntä.
Ajonautinto
Sähköautot tarjoavat uudenlaisen ajokokemuksen; ajaminen on hiljaista ja värinätöntä.
Lisäksi sähköauton ajaminen on polttomoottoriautoa sujuvampaa, sillä moottorin maksimivääntö on tarjolla heti liikkeelle lähtiessä.
Sähköauton liike-energiaa voidaan ottaa myös talteen auton ajoakkuun, jolloin toimintamatka pidentyy. Tätä varten vaihteenvalitsimesta voi valita B-tilan.
B-tila mahdollistaa myös useassa ajotilanteessa yhdellä polkimella ajon, joka on vaivatonta ja hauskaa – kokeile sitä rohkeasti!
Edullisemmat huoltokustannukset
Sähköauto vaatii vähemmän huoltoa kuin polttomoottorilla varustettu ajoneuvo.
- Öljyjä ja öljynsuodattimia ei tarvitse vaihtaa eikä myöskään esimerkiksi kytkintä.
- Käynnit korjaamolla tulevat olemaan yhä harvempia.
- Tietyt osat kuluvat vähemmän, kuten jarrut, etenkin kun hyödynnät B-tilaa ajossasi.
TÄRKEIMMÄT OMINAISUUDET
Ajotavat
ADS 3 -mallissa on kolme ajotilaa, joissa akusta otetaan enemmän tai vähemmän energiaa.
Eco-tilan avulla voit säästää sähköauton toimintamatkaa. Joitakin toimintoja, kuten matkustamon ilmastointia ja lämmitystä, rajoitetaan energiatehokkuuden parantamiseksi.
Sport-tila lisää ajonautintoa. Kun se on kytketty päälle, DS 3 tuottaa maksimaalisen tehon ja väännön, mikä takaa jännittävän ajokokemuksen.
Normaalitila säätelee auton eri parametreja, jotta varmistetaan maksimaalinen mukavuus jokaisella matkalla.
Jarrutusenergia talteen
Formula E -sarjassa kilpailemisesta saatujen oppien ansiosta sähköautoissamme on paljon moottoriurheilussa hyväksi todettua teknologiaa.
Esimerkiksi regeneratiivinen jarrutus muuntaa jarrutuksessa vapautuvan kineettisen energian sähköksi ja näin ollen pidentää toimintamatkaa.
Esilämmitys
Auton esilämmitys talvella on suositeltavaa kaikille autoille, mutta erityisen paljon siitä on hyötyä sähköautoille. Kun auto esilämmitetään auton ollessa latauksessa, ei lämmitykseen käytettävää energia oteta akusta, vaan verkkovirrasta. Tällöin ajoon lähdettäessä käytettävissä oleva toimintamatka on huomattavasti suurempi kuin kylmällä autolla.
Lisäksi ikkunat ovat lähtiessä sulat, joten matkaan päästään muutenkin nopeammin.
Kesän helteillä auto voidaan myös esijäähdyttää, jotta ennen ajoa kuljettaja voi hypätä viileään autoon.
Auton esilämmitys- ja jäähdytys voidaan ajastaa joko tietoviihdejärjestelmän kautta tai MyDS-sovelluksen välityksellä. MyDS-sovelluksella näet myös autosi jäljellä olevan toimintamatkan sekä autosi sijainnin.
AIDES & AVANTAGES FISCAUX
Découvrez vos avantages
Toimintamatka eri tilanteissa
Lataaminen kotona
Sähköautoa kannattaa ensisijaisesti ladata kotona. Kotilataus on kätevämpää ja samalla edullisempaa kuin julkisia latauspisteitä käytettäessä. Sähköllä ajamisen suurimmat säästöt ja hyödyt syntyvät nimenomaan siitä, että autoa ladataan säännöllisesti kotona.
Tutustu lisää sähköauton lataamiseen kotona.
MyDS-sovellus
Tietoa toimintamatkasta
MyDS-sovelluksen avulla saat reaaliaikaisesti selville lataustilanteen tai arvioidun jäljellä olevan toimintamatkan.
Kun autosi on kytketty verkkovirtaan, näet myös latausnopeuden ja arvioitu latausajan.
Latauksen hallinta etänä
Esilämmitys ja -jäähdytys
Etänä toimiva esilämmitys/-jäähdytys mahdollistaa matkustamon lämmityksen tai jäähdytyksen optimaalisen lämpötilaan ennen ajomatkasi alkua.
Kun auto esilämmitetään auton ollessa latauksessa, ei lämmitykseen käytettävää energia oteta akusta, vaan verkkovirrasta.
Tällöin ajoon lähdettäessä käytettävissä oleva toimintamatka on huomattavasti suurempi kuin kylmällä autolla.