PLUG-IN HYBRIDIT
Lataushybridit ovat monikäyttöisiä, kuin omiaan pitkille matkoille polttomoottorin avustamana ja arjen ajoihin täyssähköisenä. Lataushybrideissä käytössä on kaksi rinnakkaista käyttövoimaa: bensiini ja sähkö. 100 % sähköisessä ajotilassa voi WLTP-mittaustavan mukaisesti päästä sähköllä yhdellä latauksella mallista riippuen jopa yli 60 km.
LATAUSHYBRIDIMALLISTOMME
Tutustu DS Automobilesin lataushybridimallistoon. Saatavilla kompakti hatchback DS 4, näyttävä SUV DS 7 sekä elegantti sedan DS 9.
Sähköisen ajamiset edut
Ajonautinto
Sähköinen ajaminen tarjoaa uudenlaisen ajokokemuksen; sähköisessä ajotilassa ajaminen on hiljaista ja värinätöntä. Lisäksi lataushybridin ajaminen on polttomoottoriautoa dynaamisempaa, sillä sähkömoottorin täysi vääntö on tarjolla heti liikkeelle lähdöstä.
Tehokkaampaan jarrutusenergian talteenottoon, ja sen myötä pidempään sähköiseen toimintamatkaan, voi valita vaihteenvalitsimesta B-tilan. Tällöin jarrutuksen ja hidastumisen aikana vapautuvaa energiaa otetaan tehokkaammin talteen ja varastoidaan akkuun.
B-tila mahdollistaa myös useassa ajotilanteessa yhdellä polkimella ajon, joka on vaivatonta ja hauskaa – kokeile sitä rohkeasti!
Edullisuus
Lataushybridillä ajaminen on lähtökohtaisesti edullisempaa kuin bensiini- tai dieselautoilla, mikäli ajoakkua ladataan säännöllisesti, ja latauksessa hyödynnetään julkisten latauspisteiden sijaan mahdollisimman paljon kotilatausta.
Päivittäiset arkiajot kannattaa pyrkiä ajamaan suurimmilta osin sähköisesti, vaikka ladattavan hybridin toimintamatka ei kokonaisuudessaan päivän ajomatkoja pystyisikään kattamaan.
Esimerkiksi 100 kilometrin työmatka-ajon polttoaineenkulut voi käytännössä puolittaa perinteiseen bensiiniautoon verrattuna, jos lataushybridin akun hyödyntää kokonaisuudessaan.
Ladattavan hybridiauton akun täysi lataus vie energiaa noin 10–15 kWh, jonka kulu suomalaisen sähkön nykyhinnoilla on noin 1–4 euroa.
Ympäristöystävällisyys
Jos kotona on uusiutuvan energian sähkösopimus, on myös ajaminen sähköllä päästötöntä. Perinteisillä menetelmillä tuotetulla sähköllä ajaminen on sekin Suomessa ympäristöystävällisempää kuin fossiilisilla polttoaineilla ajaminen.
Kaikki sähköisellä ajotilalla ajaminen on tietenkin lähipäästötöntä.
TÄRKEIMMÄT OMINAISUUDET
Ajotilat
Aina kun auton sytytysvirta kytketään päälle, sähköinen Electric-ajotila kytkeytyy oletusarvoisesti käyttöön, mikäli ajoakussa on riittävästi virtaa. Electric-ajotila mahdollistaa ajamisen 100-prosenttisesti sähköenergialla. Enimmäisnopeus sähköllä ajettaessa on 135 km/h.
Jos olosuhteet eivät salli Electric-ajotilan aktivointia tai säilyttämistä ajoneuvoa käynnistettäessä, mittaristossa näkyy viesti ”Sähkökäyttötila ei tällä hetkellä käytettävissä”. Ajoneuvo vaihtaa automaattisesti Hybridi-tilaan.
Riittävä ajoakuston lataustaso on edellytys sähköiseen ajotilaan. Siksi on suositeltavaa ladata ajoneuvo säännöllisesti.
Jarrutusenergia talteen
Formula E -sarjassa kilpailemisesta saatujen oppien ansiosta hybridiautoissamme on paljon moottoriurheilussa hyväksi todettua teknologiaa.
Esimerkiksi regeneratiivinen jarrutus muuntaa jarrutuksessa vapautuvan kineettisen energian sähköksi ja näin ollen pidentää toimintamatkaa.
E-SAVE
DS:n lataushybrideissä on kätevä e-SAVE-toiminto, jolla autolle voidaan kertoa, että kaikkea akun sähköenergiaa ei käytetäkään heti auton liikuttamiseen, vaan sitä voidaan säästää myöhemmäksi.
Akkua voidaan säästää 10 km:n, 20 km:n ja täyden akullisen verran. Akkua voidaan ladata tarvittaessa myös ajon aikana, mutta polttomoottoria käyttäen sähkönluomisen hyötysuhde on heikko, ja ei ole kokonaistaloudellisuuden kannalta suositeltavaa.
Mitä enemmän ladattavalla hybridillä ajaa sähköä hyödyntäen, sitä edullisemmiksi kilometrit muodostuvat.
AIDES & AVANTAGES FISCAUX
Une fiscalité qui lui est propre
Découvrez vos avantages
ECO ADVISOR WIDGET NOT AVAILABLE
Calculez vos économies
Toimintamatka sähköllä eri tilanteissa
LATAAMINEN
Lataa akkujasi säännöllisesti
Ladattavaa hybridiä kannattaa ladata ahkerasti, tällöin saavutetaan kaikkein suurin hyöty auton nykyaikaisesta tekniikasta. Lataushybridiä kannattaa ensisijaisesti ladata kotona.
Kotilataus on kätevämpää ja samalla paljon edullisempaa kuin julkisia latauspisteitä käytettäessä. Kotilatauksessa on kaksi tapaa:
hidas lataus kotitalouspistorasiasta (Mode 2) ja peruslataus seinään asennettavalla latauslaitteella (Mode 3).
Lähtökohtaisesti suosittelemme käyttämään auton lataamisen kotona latauslaitetta
Lataa kotona tai tienpäällä
MyDS-sovellus
Tietoa toimintamatkasta
Latauksen hallinta etänä
Esilämmitys ja -jäähdytys
Etänä toimiva esilämmitys/-jäähdytys mahdollistaa matkustamon lämmityksen tai jäähdytyksen optimaalisen lämpötilaan ennen ajomatkasi alkua.
Kun auto esilämmitetään auton ollessa latauksessa, ei lämmitykseen käytettävää energia oteta akusta, vaan verkkovirrasta.
Tällöin ajoon lähdettäessä käytettävissä oleva toimintamatka on huomattavasti suurempi kuin kylmällä autolla.