YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISTÄ TEKNLOGIAA
DS AUTOMOBILESIN TUTKIMUS JA INNOVOINTI
E-TENSE TEKNOLOGIA
DS Automobilesin sähköautot ja lataushybridit
Formula E:n inspiroimaa teknologiaa
TUTUSTU E-TENSE MALLISTOOMME
NOS MOTEURS ESSENCE PURETECH
Plus compacts, plus légers, plus puissants
Nos ingénieurs sont parvenus à obtenir une réduction significative de la consommation de carburant en réduisant la taille et le poids de nos moteurs et en intégrant des matériaux basse friction innovants.
Des moteurs plus propres
NOS MOTEURS DIESEL BLUEHDI
L’alliance de l’efficience & du plaisir de la conduite
Nos moteurs diesel BlueHDi 4 cylindres sont disponibles en deux puissances différentes : 130 S&S et 180 S&S.
Système de dépollution dernière génération
Le catalyseur d’oxydation transforme les hydrocarbures imbrûlés (HC) et le monoxyde de carbone (CO) en eau (H2O) et en dioxyde de carbone (CO₂).
Le catalyseur SCR (Selective Catalytic Reduction) élimine 90% des oxydes d’azote (NOx) en les transformant en eau et en azote grâce à l’ajout d’AdBlue®.
Le Filtre à Particules (FAP) élimine jusqu’à 99,9% des particules fines en nombre.
WLTP STANDARDI
Realistisempi mittaustapa
Automalleille ilmoitetut kulutusarvot on mitattu EU-lainsäädännön määrittelemällä WLTP-testillä (Worldwide Harmonized Vehicle Test Procedure) riippumattomassa tutkimuslaitoksessa.
Kulutusarvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat keskivertoajoa jäljittelevään mittaukseen, eikä niillä voida kuvata tarkalleen auton tapaus- ja ajotapakohtaista kulutusta liikenteessä ajettaessa. Hinnastossa ja teknisissä tiedoissa ilmoitetut CO2-, toimintamatka- ja kulutuslukemat ovat autoyksilökohtaisia ja ne saattavat vaihdella. Myös tehdaslisävarusteet saattavat vaikuttaa ajoneuvon CO2-päästöihin, toimintamatkaan tai polttoaineen kulutukseen. Kaupan kohteena olevan autoyksilön vaatimuksenmukaisuustodistuksessa on ilmoitettu CO2-arvo, polttoaineen kulutustiedot sekä sähköistetyissä voimalinjoissa toimintasäde sähköllä.
Käytännön ajotilanteissa auton energian- tai polttoaineenkulutukseen sekä toimintamatkaan vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, lataaminen, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, esilämmitys, keli- ja ajo-olosuhteet, kuormaus sekä autolle tehdyt huollot. Tämän vuoksi kulutus ja toimintamatka voivat poiketa merkittävästikin ilmoitetuista arvoista. Mikäli autoa käytetään esimerkiksi korkeissa ajonopeuksissa perävaunun vetämiseen tai kylmissä talviolosuhteissa lyhyillä ajomatkoilla ilman esilämmitystä, sen kulutus voi olla moninkertainen ilmoitettuun verrattuna. Lataamattomuus voi myös lyhentää ajovoima-akun käyttöikää.
Sähkö- ja hybridiautot sisältävät uutta teknologiaa ja ominaisuuksia, joiden käyttöön ja toimintaan voi liittyä rajoituksia polttomoottoriautoon verrattuna. Näitä voivat aiheuttaa esimerkiksi suuri ajonopeus, peräkkäiset lataukset tai käyttö kuumissa tai kylmissä olosuhteissa. Rajoituksia käytetään esimerkiksi ajoneuvon tekniikan suojelemiseksi. Auton käyttöön ja säilytykseen liittyviä tietoja löydät automallikohtaisesta käyttöohjekirjasta. Sähkö- tai hybridiautossa energianlähteenä käytetyn ajovoima-akun kapasiteetti heikkenee luonnollisen kulumisen johdosta. Akun kapasiteettiin ja kestävyyteen vaikuttavat esimerkiksi ikääntyminen, ajokilometrit, käyttötapa sekä akun varausaste.
Standardoituja testimenetelmiä koskevat muutokset
- Päästöjen mittaus ottaa huomioon varusteiden vaikutukset polttoaineenkulutukseen ja CO2-päästöön
- Pidemmät ajosyklien aikaiset ajomatkat
- Testit suoritetaan suuremmilla ajonopeuksilla
- Dynaamisempi ja totuudenmukaisempi ajoprofiili
- Ajalliselta kestoltaan pidemmät ajosyklit
Yksi uuden WLTP-testimenetelmän tavoitteista on simuloida aiempaa paremmin todellisia ajo-olosuhteita ja auton nykyisiä tekniikoita tyyppihyväksyntäprosessin aikana. Siinä on määritetty tiukemmat testiolosuhteet ja dynaamisempi ajoprofiili kuin edeltävässä NEDC-menetelmässä, joka kehitettiin 1990-luvulla. WLTP perustuu todellisiin ajotietoihin toisin kuin NEDC, jossa hyödynnettiin teoreettisia ajoprofiileja.
Lisäksi WLTP:n avulla määritetyt arvot ovat tarkempia, koska menetelmässä otetaan huomioon jokaisen auton tekniset tiedot mukaan lukien kaikki lisävarusteet, joilla voi olla merkittävä vaikutus auton polttoaineenkulutukseen ja CO2-päästöön. Saman auton WLTP-arvot ovat joissain tapauksissa suurempia kuin sen vastaavat NEDC-arvot. Tämä ei tarkoita, että auton polttoainetaloudellisuus on huonompi. Kyseessä on ainoastaan uusi mittaustapa, joka perustuu entistä luotettavampaan ja pidempään testisykliin ja vastaa siten paremmin autojen nykyistä ajokäytöstä.
NEDC | WLTP | |
---|---|---|
Testisykli |
Yksittäinen testisykli
|
Dynaaminen testisykli vastaa todenmukaisempaa ajoa |
Syklin kesto
|
20 minuuttia | 30 minuuttia |
Syklin pituus | 11 kilometriä | 23,25 kilometriä |
Ajovaiheet | 2 ajovaihetta, 66 % kaupunki ja 34 % maantie | 4 dynaamisempaa ajovaihetta, 52 % kaupunki ja 48 % maantie |
Keskinopeus | 34 km/h | 46,5 km/h |
Maksiminopeus | 120 km/h | 131 km/h |
Lisävarusteiden vaikutus | Vaikutusta CO2-päästöön ja polttoaineenkulutukseen ei huomioida NEDC-menetelmässä | Lisävarusteet (voivat vaihdella autoittain) otetaan huomioon |
Vaihteiden vaihto | Autoilla on kiinteät vaihteenvaihtohetket | Autoilla on yksilölliset vaihteenvaihtohetket |
Testilämpötilat | Mittauslämpötila 20‒30 °C | Mittauslämpötila 23 °C, CO2-arvot korjataan vastaamaan 14 °C:ta |
AJON AIKAISET PÄÄSTÖT
Real Driving Emissions - RDE
WLTP-tyyppihyväksynnän lisäksi kaikkien valmistajien on syyskuusta 2018 alkaen mitattava automalliensa päästöt todellisissa ajo-olosuhteissa (RDE). Määräys koskee kaikkia EU-maissa, Sveitsissä, Turkissa, Norjassa, Liechtensteinissa, Israelissa ja Irlannissa myytäviä autoja.
RDE-testeissä mitataan haitallisten aineiden kuten typen oksidien (NOx) ja pienhiukkasten määrä liikenteessä ajaen totuudenmukaisempien tulosten varmistamiseksi.
Lyhenne WLTP tulee sanoista Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure, joka tarkoittaa maailmanlaajuista, yhdenmukaistettua henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen testimenetelmää.
Se on uusi testimenetelmä, joka antaa totuudenmukaisemman yhteenvedon koskien auton polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöä. Syyskuun 2018 alusta alkaen kaikilta uusilta rekisteröitäviltä autoilta vaaditaan WLTP-tyyppihyväksyntä. WLTP korvaa aiemman NEDC-testimenetelmän (New European Driving Cycle).
Auton polttoaineenkulutus ja päästöt riippuvat edelleen kuljettajan ajotyylistä, minkä vuoksi WLTP-standardia varten kerättiin laaja määrä tietoja eri puolilta maailmaa. Kyseisten tietojen avulla määritettiin neljä asianmukaista ajovaihetta ja neljä eri keskinopeutta: hidas, keskinopea, nopea ja erittäin nopea.
Jokaisen vaiheen aikana mitataan eri ajotilanteita (jarrutukset, kiihdytykset, pysähdykset) eri tavoin, jotta mittaus vastaisi mahdollisimman hyvin todellista ajoa. Kun nämä vaiheet yhdistetään, saadaan niin sanottu ajosykli.
Polttoaineenkulutus mitataan neljässä eri ajotilanteessa, joiden perusteella saadaan yhdistetty kokonaisarvo bensiiniautoille, dieselautoille, hybridiautoille ja ladattaville hybridiautoille.
WLTP:n voimaantulo tarkoittaa, että auton tiedoissa ilmoitetut polttoaineenkulutus- ja CO2-päästöarvot vastaavat tarkemmin todellisissa ajotilanteissa syntyviä kulutus- ja päästöarvoja.
Erillisten lisävarusteiden (esimerkiksi kattoikkuna) WLTP-testikertoimet mahdollistavat entistä todenmukaisempien arvojen laskennan tarkalleen autosi varustelun perusteella.
Todenmukaisemmat arvot tarkoittavat luonnollisesti sitä, että polttomoottorilla varustettujen autojen polttoaineenkulutus- ja päästöarvot ovat suurempia ja että sähköautojen (mukaan lukien ladattavat hybridit) toimintamatkat on puolestaan lyhyempiä.
Lyhenne RDE tulee sanoista Real Driving Emissions, joka tarkoittaa totuudenmukaisia ajon aikaisia päästöjä. Se on uusi menetelmä, jonka avulla mitataan haitallisia päästöjä, kuten typen oksideja (NOx) ja pienhiukkasia.
Kuten nimityksestä voi jo päätellä, RDE-mittaukset tehdään liikenteessä ajaen. Ne tehdään toisin sanoen oikeissa ajo-olosuhteissa eikä laboratoriossa. Mittaukset tehdään PEMS-älymittalaitteella (Portable Emissions Measurement System), joka kiinnitetään autoon testin ajaksi.