Sähköauton tai ladattavan hybridin lataamiseen on erilaisia kaapeleita
- kolmivaiheinen tai yksivaiheinen Mode 3 kaapeli, jonka avulla voit ladata autosi kotilatausasemassa tai julkisessa latausasemassa.
- Mode 2 -kaapeli, jonka avulla voit ladata autosi kotitalouspistorasiasta
100 kW:n pikalatauksella 30 minuutin latausajalla saavutetaan 80 % DS 3 -sähköauton toimintamatkasta.
Sähköautosi latausaika riippuu useista tekijöistä:
- Akun kapasiteetti: suuren kWh-kapasiteetin akut vaativat pitkän latausajan
- Latausasema: mitä suurempi aseman teho, sitä nopeampi latausaika
- Latauskaapeli: käytettävän kaapelin kWh-kapasiteetin on oltava samanlainen kuin latauspisteen.
Sähköautosi toimintamatkaan voivat vaikuttaa nopeus, ajotapa ja sääolosuhteet. Tässä vinkkejä toimintamatkan optimointiin:
- Ota käyttöön sulava ja tasainen ajotapa
- Käytä Eco-tilaa ja regeneratiivista jarrutusta
- Esilämmitä tai -jäähdytä ajoneuvo kuumalla tai kylmällä säällä.
Toimintamatka ja kulutustiedot on ilmoitettu WLTP-mittaustavan mukaisesti. Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ilmoitetut kulutusarvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat laboratoriossa tehtävään keskivertoajoa jäljittelevään mittaukseen, eivätkä ne kuvaa tarkalleen auton kulutusta liikenteessä ajettaessa. Ladattavan hybridiauton kulutus voi poiketa merkittävästi ilmoitetuista kulutusarvoista auton käytöstä ja lataamisesta riippuen. Autoa tulee ladata viimeistään akkujen tyhjennyttyä, jotta ajoneuvon kulutus pysyy alhaisena.
Latausteho ja -aika voivat vaihdella ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.
On myös tilanteita, joissa sähköllä ajaminen ei onnistu. Näitä tilanteita on esimerkiksi alle -5 asteen ulkolämpötila ja 12 voltin akkujen alhainen varaustaso. Alle -5 asteen pakkasella Electric- eli täysin sähköinen ajotila ei ole käytettävissä, mutta Hybrid-ajotila on käytettävissä, jolloin auto optimoi ajamista polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistyössä. Lisäksi polttomoottori vaatii toisinaan käyttöä, jotta se saavuttaa käyntilämpötilan ja mahdollinen öljyn sekaan joutunut bensiini haihtuu pois. Kuljettajalla ei näissä tapauksissa tilapäisesti ole mahdollista ajaa ainoastaan sähköllä.