Näytä sisältö
Formula E

Formula E

DS AUTOMOBILES yhdistää voimansa PENSKE AUTOSPORTIN kanssa

DS Automobiles aloittaa yhteistyön PENSKE Autosport -tallin kanssa seuraavan neljän kauden ajaksi ABB FIA Formula E MM-sarjassa. DS PENSKE Formula E -tallin kuljettajapari on voittanut lukuisia mestaruuksia. Hallitseva maailmanmestari Stoffel Vandoorne ja Jean-Eric Vergne, Formula E -sarjan ainoa tuplamestari, muodostavat DS PENSKEn kuljettajakaksikon kaudelle 2022-23.

 

Energiamuutoksessa vahvasti mukana olevana brändinä DS Automobiles oli yksi ensimmäisistä autonvalmistajista, joka sitoutui Formula E -sarjaan.

DS PERFORMANCE

DS Automobilesilla on rohkeutta ja halua rakentaa tulevaisuuden auto, jonka teknologiaan haetaan inspiraatiota kilpa-autoilusta. Formula E:n ja tuotantoautojen välillä olevasta teknologiavaihdosta syntyy hienoja tuotteita, jotka kantavat avantgardista henkeä.

 

Jatkamalla tätä lähestymistapaa DS Performancen kehittämä upouusi DS E-TENSE FE23 -automme tuo kokemuksen kilparadoilta uuden sukupolven sähköautoihin. PENSKE AUTOSPORTin kanssa yhteistyössä DS Automobiles pyrkii saamaan takaisin vuosina 2019 ja 2020 voittamansa kaksi tuplatitteliä (kuljettajan ja valmistajan mestaruus).

DS E-TENSE FE23 GEN3

Kolmannen sukupolven täyssähköinen formula-auto on tunnistettavissa heti sen mustaa ja kultaa sisältävästä värityksestään. Se kuvastaa erinomaisesti DS Automobilesin ajatusta ja lisäksi isoa teknologista loikkaa, jotka uuden sukupolven autot ottavat. 

 

FE23-auto pitää sisällään merkittäviä eroja edeltäjäänsä verrattuna. Gen3-autot ovat selkeästi nopeimpia Formula E -autoja tähän asti. Kolmannen sukupolven autot saavuttavat jopa 280 km/h huippunopeuden, mutta ovat silti 60 kg kevyempiä kuin Gen2-autot. Uusissa autoissa jopa 40 % käytetystä energiasta tulee kisan aikana jarrutuksissa talteenotetusta energiasta.  

Kolmas sukupolvi

DS E-TENSE FE23 -formula-auto on myös paljon tehokkaampi kuin edeltäjänsä. Maksimitehoa on jopa 350 kW, joka on 100 kW enemmän kuin Gen2-autoissa. Autoissa on toinen 250 kW sähkömoottori etuakselilla, jonka avulla regeneroinnin yhteisteho jarrutuksissa nousee jopa 600 kW:iin. Uuden etusähkömoottorin avustuksella Gen3-sukupolven Formula E -autoissa ei käytetä taka-akselilla ollenkaan hydraulisia jarruja.

Suorituskyky ja energiatehokkuus

DS Performancen kehittämä voimalinja

  • Huipputeho: 350 kW (476 hv)
  • Huippunopeus: 280 km/h (optimoitu katuradoille)
  • Jarrut: uusi etusähkömoottori lisää 250 kW tehoa taka-akselilla sijaitsevan 350 kW -tehoisen moottorin oheen. Sähköinen jarrutusjärjestelmä (brake-by-wire) kaikissa neljässä pyörässä.
  • Energian talteenoton teho jarrutuksissa: 600 kW
  • 40 % kisan aikana käytetystä energiasta tulee talteenotetusta jarrutusenergiasta
 
Ympäristöystävällisyys

Akkutoimittajan mukaan Gen3-autojen akut ovat kaikista kehittyneimpiä ja kestävimpiä akkuja, mitä ikinä on tehty. Akkujen mineraalit ovat peräisin ympäristöystävällisistä ja vastuullisista lähteistä, ja akkukennot aiotaan uudelleenkäyttää ja kierrättää elinkaarensa lopussa.

 

Auton rungon valmistuksessa käytetään ensi kertaa kuitupellavaa sekä kierrätettyä hiilikuitua, joka tulee Gen2-autoissa käytetystä materiaalista. Näin ollen voidaan vähentää uuden hiilikuidun määrää.

 

Gen3-sukupolven autojen hiilijalanjälkeä on mitattu suunnitteluvaiheesta alkaen ja energiansäästötoimenpiteet on dokumentoitu tarkasti, lisäksi on huomioitu autojen kokonaisvaikutus ympäristöön. Kaikki päästöt, joita ei voida välttää, kompensoidaan Formula E:n hiilineutraaliussitoumuksella.

 
Teknologian huipulla

 

Formula E:n kausi numero 9 on yksi kaikkien aikojen kilpailluimmista sarjan historian aikana. Tästä on kiittäminen innovatiivisia Gen3-sukupolven autoja, 11 mukana olevaa kilpailijatallia sekä uudistettuja kilpailusääntöjä. Kisapituudet määritellään jatkossa kierrosmäärän eikä ajan mukaan ja kilpatallit voivat pikaladata Attack Mode -lisätehoa varikkopysähdysten aikana.

 

Kilpailemisesta syntyy innovaatioita

DS Automobilesilla on rohkeutta ja halua rakentaa tulevaisuuden auto, jonka teknologiaan haetaan inspiraatiota kilpa-autoilusta. Formula E:n ja tuotantoautojen välillä olevasta teknologiavaihdosta syntyy hienoja tuotteita, jotka kantavat avantgardista henkeä.

LES PILOTES

DS PENSKE

DS Automobiles ouvre un tout nouveau chapitre de son engagement en Formule E en s’associant à l’un des noms les plus prestigieux du sport automobile : PENSKE AUTOSPORT.

 

Et pour inaugurer ce partenariat, l’équipe DS PENSKE Formula E Team alignera dès la saison 9 le duo de pilotes le plus prestigieux du championnat avec le Belge Stoffel Vandoorne, champion du monde en titre, et le pilote tricolore Jean-Eric Vergne, unique double champion de la discipline.

JEV qui renouvelle ainsi son engagement auprès de l’équipe française après quatre saisons consécutives de collaboration et une belle récolte de victoires et podiums.

 

Avec PENSKE AUTOSPORT, Stoffel Vandoorne et Jean-Eric Vergne, DS Automobiles a pour objectif de conquérir de nouveaux titres et de continuer d’assurer un transfert de technologie vers ses nouvelles créations qui seront exclusivement électriques dès 2024.

KULJETTAJAT
DS PENSKE

Uuden yhteistyön myötä DS PENSKE Formula E -talli aloittaa yhdeksännen Formula E -kauden kahdella kuumimmista kuljettajista mestaruussarjassa. Maailmanmestari Stoffel Vandoorne saapuu talliin ja ajaa kilpaa yhdessä Formula E -sarjan ainoan tuplamestarin, Jean-Eric Vergnen kanssa. "JEV" pysyy ranskalaistiimissä jo viidennen yhtäjaksoisen kauden ajan. Hän on saavuttanut DS:n kanssa lukuisia voittoja sekä podium-sijoituksia.

 

DS Automobiles aikoo saavuttaa yhdessä PENSKE AUTOSPORTin, Stoffel Vandoornen ja Jean-Eric Vergnen kanssa yhä lisää mestaruuksia ja samalla vahvistaa teknlogian siirtoa Formula E -sarjasta tavallisiin täyssähköautoihin, joita näemme tuotannossa vuodesta 2024 alkaen. 

ABB FIA Formula E CHAMPIONSHIP

Kausi 10

ABB FIA Formula E -maailmanmestaruuskilpailun 10. kausi käynnisty tammikuussa 2024 Mexico Cityssä.

 

100-prosenttisesti sähköinen sarja matkustaa ympäri maailmaa Amerikassa, Aasiassa, Afrikassa ja Euroopassa.

SÄÄNNÖT

ABB FIA Formula E Maailmanmestaruussarjan yleiset säännöt

Sääntöjen mukaan yksi kilpailu kestää 45 minuuttia + 1 kierroksen. Kilpailun voittava kuljettaja ansaitsee 25 MM-pistettä, toiseksi tuleva 18 ja kolmas 15 jne. Kymmenenneksi tuleva saa yhden pisteen. Periaate on sama myös tallipisteissä, lisäksi paalupaikasta saa kolme pistettä ja yhden pisteen kilpailun nopeimmasta kierroksesta.
Aika-ajoformaatti
22 kuljettajaa on jaettu kahteen ryhmään. Neljä nopeinta jokaisesta ryhmästä kohtaavat toisensa kaksintaistelussa. 
Nopeampia kuin koskaan
Tarjolla oleva teho kisan aikana on 220 kW (vs. 200 kW) ja Attack Modessa jopa 250 kW (vs. 230 kW). 
Enemmän kilpailua
Joka kerta, kun turva-auto otetaan radalle, kisan kokonaisaikaa lisätään (jopa 10 min). 

Tulokset

DS Automobiles, menestyksekästä historiaa

SAISON
ÉQUIPES
COURSES
VICTOIRES
PODIUMS
POLE POSITIONS
2022-2023
DS PENSKE
5
1
2
0
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
6
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAL
94
16
45
21

LUE LISÄÄ

E-TENSE teknologia

Tutustu DS Automobilesin sähköautoiluun.

Mukavuutta lisäävää teknologiaa

Ainutlaatuisen ajoelämyksen luomiseksi