DS 9 on E-TENSE-hybridivoimalinjalla varustettu ranskalaisen taitotiedon uusi symboli, joka on huipputeknologinen, uskomattoman mukava ja verrattoman hienostunut.
DS Go -yksityisleasing on joustava ja riskitön vaihtoehto auton omistamiselle.
DS GO -yksityisleasing sopii niin yksityisille henkilöasiakkaille kuin yrityksillekin.
DS ACTIVE SCAN -JOUSITUKSESSA kamera skannaa tietä, ja pinnankorkeuden tunnistimet, kiihtyvyysmittarit sekä voimansiirron tunnistimet tallentavat jokaisen ajotapahtuman hetken.
DS 9:n jousitusjärjestelmä valmistelee jokaisen pyörän vaimennuksen turvallisuuden ja rauhallisuuden parantamiseksi tien epätasaisuuksiin etukäteen varautuen.
Samalla se tuottaa ajomukavuuden, joka on vertaansa vailla.
DS ACTIVE LED VISION ei vain näytä hyvältä, vaan se myös mukautuu etäisyyden ja toimintamatkansa osalta ajo-olosuhteisiin ja auton nopeuteen. Viisi eri valaistustilaa aktivoituvat automaattisesti.
Parking, Town Beam (valokeilan leveys lisääntyy viiden sekunnin ajamisen jälkeen), Country Beam (kohdistettu eteenpäin 50km/h lähtien), Motorway Beam (toimintamatka lisääntyy 110 km/h jälkeen), Adverse Weather (moduulien teho lisääntyy ja pääprojektorien voimakkuus vähenee).
Kääntyvä ajovalo- ja High Beam (automaattinen tie- ja sivuvalojen kytkentä) -toiminnot täydentävät tätä ominaisuutta.
Kun tie valaistaan paremmin ja pidemmälle tai leveämmällä valokeilalla, kuljettaja – ja matkustajat – voivat nauttia paremmasta turvallisuudesta.
DS DRIVE ASSIST -ajoavustinjärjestelmällä pitää sisällään mukautuvan vakionopeudensäätimen, joka pystyy pysäyttämään auton kokonaan ja lähtemään taas liikkeelle ilman, että kuljettajan tarvitse tehdä mitään.
Järjestelmä pitää myös auton kaistallaan sekä siinä kohdassa kaistaa, johon kuljettaja on autonsa asettanut, esimerkiksi hieman kaistan oikeaan reunaan.
DS NIGHT VISIONIN infrapunakamera lävistää edessä olevan ajotien havaitakseen pyöräilijät, jalankulkijat ja eläimet jopa 100 metriin asti.
Kuljettaja saa järjestelmän tiedot teräväpiirtoiseen digimittaristoon.
Vaaran uhatessa näyttöön ilmestyy erityisvaroitus.
Ohjauspyörän yläpuolelle asennetun infrapunakameran ja tuulilasin yläosassa sijaitsevan kameran tukemana DS DRIVER ATTENTION MONITORING tarkkailee koko ajan kuljettajaa etsien hänen silmistään väsymyksen merkkejä (nopeutunut silmien räpyttely), kasvoja (katseen suuntaus) ja häiriöiden aiheuttamia pään liikkeitä.
Lisäksi järjestelmä tarkkailee auton ajolinjaa suhteessa tiemerkintöihin, koska erityisesti kuljettajan harhailevat ohjausliikkeet aiheuttavat vaaratilanteita. Järjestelmä toimii päivin öin ja antaa automaattisesti äänimerkin samalla, kun varoitus tulee näkyviin keskusnäytölle.
DS PARK PILOT havaitsee pysäköitäessä pysäköintipaikan, jos auto ohittaa sen enintään 30 km/h:n nopeudessa ja kun kuljettaja on ilmoittanut mihin suuntaan hän haluaa pysäköidä: taskuun tai viistoon.
Sen jälkeen kuljettajalle jää vain yksi asia: pitää Park (pysäköi) -painiketta painettuna ja odottaa tekniikan toteuttavan pysäköinnin.
Kiihdytystä, jarrutusta ja ohjausta valvotaan automaattisesti pysäköintipaikalle tultaessa tai sieltä poistuttaessa.
Park-painikkeen vapauttaminen pysäyttää DS 9:n liikkeen.
DS 9 E-TENSE -mallin ratissa sinulla on valittavissasi neljä ajotilaa. Täyssähköinen Electric-tila on aina automaattisesti valittuna, kun auto käynnistetään. Sitä täydentää hybriditila, joka on suunniteltu ohjaamaan eri käyttövoimamahdollisuuksia niin täyssähkön, polttomoottorin tai näiden yhdistelmän voimin ajettaessa.
Matkustajat eivät näitä muutoksia ajossa havaitse. Sport-tila ottaa irti kaiken käytettävissä olevan polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistehosta säätämällä kaasupolkimen asetuksia, vaihteistoa, ohjausta ja aktiivijousitusta.
Comfort-tila aktivoi DS ACTIVE SCAN -jousituksen. Se tekee mukauttaa jousituksesta jatkuvasti jämäkämmän tai joustavamman, jotta voidaan taata paras mahdollinen mukavuus.
DS 9 käyttää energiantalteenottojärjestelmää, jonka avulla akku latautuu aina jarrutuksen yhteydessä.
Energiantalteenottoa voidaan vahvistaa tehostetun jarrutuksen avulla; tämä ominaisuus valitaan vetämällä vaihteenvalitsinta taaksepäin (B-valinta).
B-tilaa käyttämällä voit lisätä akun toimintamatkaa jopa 15 %.
E-SAVE-toiminnon avulla voit ajaa matkasi viimeiset 10 tai 20 kilometriä 100-prosenttisesti sähköllä.
Tämä tarkoittaa, että voit liikkua myös mahdollisilla päästörajoitetuilla alueilla.
AJONAUTINTO
Molemmat Formula E -mestaruudet vuosina 2019 ja 2020 voittaneen DS Performancen valvonnassa voimayksikön ja jousituksen kehittäminen ja virittäminen ovat johtaneet erinomaisiin suorituksiin.
DS Automobilesin asiakkaiden suosima dynaaminen seesteisyys nousee uudelle tasolle DS 9 E-TENSE 4x4 360:n myötä. Yksityiskohtien työstäminen on johtanut tinkimättömään tasapainoon erinomaisen ajettavuuden ja äärimmäisen mukavuuden välillä.
Tutustu DS 9:n latausaikaan eri tilanteissa.
Tietoa jäljellä olevasta toimintamatkasta
Viivästetty lataus
Matkustamon esilämmitys ja -jäähdytys
Nauti optimaalisesta mukavuudesta heti, kun istut autoosi, ulkolämpötilasta riippumatta. MyDS-sovelluksen avulla voit esilämmittää tai esijäähdyttää ajoneuvosi matkustamon – oli autosi latauksessa tai ei. Jos ajoneuvosi on kytkettynä laturiin, jäljellä oleva toimintamatka ja akkusi latauksen tila eivät vähene.
Etäohjauspalvelu mahdollistaa myös esilämmityksen/-jäähdytyksen ajastamisen itsellesi sopivaan aikaan, jotta matkanteko ajoneuvollasi olisi kaikissa olosuhteissa mahdollisimman miellyttävää.
Toimintamatka ja kulutustiedot on ilmoitettu WLTP-mittaustavan mukaisesti. Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ilmoitetut kulutusarvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat laboratoriossa tehtävään keskivertoajoa jäljittelevään mittaukseen, eivätkä ne kuvaa tarkalleen auton kulutusta liikenteessä ajettaessa. Ladattavan hybridiauton kulutus voi poiketa merkittävästi ilmoitetuista kulutusarvoista auton käytöstä ja lataamisesta riippuen. Autoa tulee ladata viimeistään akkujen tyhjennyttyä, jotta ajoneuvon kulutus pysyy alhaisena.
Latausteho ja -aika voivat vaihdella ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.
On myös tilanteita, joissa sähköllä ajaminen ei onnistu. Näitä tilanteita on esimerkiksi alle -5 asteen ulkolämpötila ja 12 voltin akkujen alhainen varaustaso. Alle -5 asteen pakkasella Electric- eli täysin sähköinen ajotila ei ole käytettävissä, mutta Hybrid-ajotila on käytettävissä, jolloin auto optimoi ajamista polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistyössä. Lisäksi polttomoottori vaatii toisinaan käyttöä, jotta se saavuttaa käyntilämpötilan ja mahdollinen öljyn sekaan joutunut bensiini haihtuu pois. Kuljettajalla ei näissä tapauksissa tilapäisesti ole mahdollista ajaa ainoastaan sähköllä.